Bloggintrång

DSC_8437 kopiera

Blogginträngaren och hennes partner in crime Foto: Victoria Johansson

Jaha, för ni som har missat mig så är alltså mitt namn Sabrina Söderberg och jag har varit hos Anna i 3 år. Det är jag som gör allt från att hålla Anna upptagen så hon pallar köra från Sverige till Portugal utan chaufför-byte (eller jag körde faktiskt i 1h), till att lösa alla hennes mobil och dataproblem till att rida ponnyer och vildhästar (har jag tur så åker hon lite mycket till Finland så jag får tävla lite fina hästar oxå) och alla andra uppgifter ni kan tänka er. Det är faktiskt 3 år på dagen i dag, och jag tänkte fira det hela med ett bloggintrång. Inte så svårt med tanke på att det är jag som publicerar varenda blogginlägg i vanliga fall då det brukar innebära minst stress för blogginnehavaren. Jag skall vara lite snällare än vad jag var på facebook i veckan, jag skall inte försöka byta bort hennes hästar. Många undrar varför jag har stannat kvar så länge, även om jag tror att alla som har träffat oss lite mer än i förbifarten på en tävling förstår varför. Så nu har jag listat 10 anledningar till varför jag orkar vara kvar.

1. Anna har inga barn
Det är väl ingen större hemlis att jag har lite svårt för barn. Istället har Anna en hund. Jag hade ganska svårt för henne också i början. Hon smet, hon skällde, hon försökte leka med hönsen (eller attackera om man ser det från hönsens sida), hon jagade mina skor osv.. Men hon slutade jaga mina skor, det finns inga höns  när vi flyttade, och hon skvallrar inte till Anna när jag glömmer bort henne så hon försvinner några timmar ändå. Så ja, Alice är helt klart bättre än ett barn!

Alice1

Linnéa och Alice. När jag höll på att byta bort henne i veckan upptäckte jag att jag faktiskt fick lite ont i magen. Så jag börjar faktiskt tycka väldigt mycket om Alice.

2. Anna förstår mitt matbehov
För alla som tror att Anna inte äter kan jag i alla fall säga att det gör hon. Något digestivekex på morgonen, lunch någon eller två i veckan och vääääldigt mycket på kvällen. Väldigt mycket kaffe däremellan. Inte så olikt mig (med undantag av mycket kaffe), så hon gnäller aldrig på att jag äter dåligt och matar mig ofta med bullar. Jag brukar även få komma hem på middag några dagar i veckan! Jag har dock hört från andra vägar att Anna inte tror att jag kan göra mat?? Jaja, så länge jag slipper så är jag glad!

11016818_10155253225025313_8695877548405852746_n

3. Vill jag ha hjälp, så får jag hjälp
Vill du ha något gjort, fråga den som har mest att göra. Ibland har Anna verkligen en miljon saker att göra, från morgon till kväll, vecka efter vecka. Men vill jag ha hjälp med mina hästar lyckas hon alltid att hitta tid. Hon har stått tidig morgnar (som vi båda hatar) och sena kvällar. Det löser sig alltid. Hon hjälper mig med allt. Dressyr, hoppning, terräng, rider dem osv. Hon har en förmåga att se vad varje häst har för behov. Alla frågor som ramlar in överallt. Ibland skulle hon nog helst vilja skjuta mig när jag får mina återkommande psykbryt, men hon verkar än så länge vilja ha kvar mig. Vem ska annars rida in hennes unghästar?

Ibland får vi hjälpa till 

4. Morgontrött
Ingen kan missa att Anna är morgontrött, allra mest för att man sällan ser henne på morgonen. Planerar hon att rida hästar på morgonen hos oss, så vet jag att hon är minst en kvart sen. Och det är helt okej, för det är jag också. Det betyder också att hon har full förståelse för att jag kvällar hästarna senare och går upp senare.

5. Annas hästar
Alltså har ni någonsin mött så enkla, väluppfostrade och fina hästar som Annas? Antagligen inte. Allt från att rida ut Bernie barbacka, hoppa Bluppan i grimma och grimskaft, starta fälttävlan på henne, låna Sloppy på terrängträning, trimma dem när hon är iväg, rida fram dem till tävling. Det är fortfarande hur häftigt som helst.

Bernie när han kom 3:a på SM, Blupps vinner Falsterbo Hunting

6. Humör
Glöm aldrig att knäppa kardborren på skydden efter dig, skölja bettet eller lägga saker någon annanstans där du tog de ifrån. Eller ja, det allra värsta är nog att knäppa hästen i fel sida i lastbilen, av ganska förklarliga skäl. Ja, har ni hört Anna arg någon gång så vet ni att det är svårt att missa. Både jag och hästarna har dock en konstig förmåga att stänga av det. Vi vet nog att det låter mer än vad det är och att det tar slut väldigt snabbt, och då är hon lika glad som hon var innan hon blev arg. Man behöver dock aldrig vara rädd för att prata med henne, eller ta upp något man tycker inte funkar eller är fel. Tror det är få proffs som behandlar sina anställda och elever så likvärdigt som Anna gör. Hon är alltid noggran med att vi ska vara snälla mot funktionärer. Jag minns väldigt väl när vi var utomlands och hon sa åt proffs när de försökte utnyttja mig 😉

1601062_10154560760115313_1946556900837629142_n

Något som oxå brukar ge en tråkig stämning är när man glömmer slipa… alla skären. Så ponnyn som ska ha kund ser ut såhär.

7. Snor inte mina rosa saker
Jag tror inte jag behöver skriva så mycket på denna punkten. Anna gillar orange, jag gillar rosa.

rosa

En present från Anna, jag brukar få en födselsdagspresent i förtid iförebyggande syfte sedan hon fortfarande inte kommer ihåg när jag fyller år. Jag har iofs ingen aning om när Anna fyller år heller. Och jag jobbar fortfarande med hennes julklapp. Men den är fortfarande värd att vänta på!

8. Våga vägra fläta
Jag måste erkänna att jag var väldigt skeptisk i början. Det tar ju ändå inte så lång tid att knoppa, typ 10-15 min per häst. Men 4-5 hästar = timme. Om vi går tillbaka till punkt 4 så betyder det alltså jag får sova en timme extra på morgonen. Helt klart värt det! Vi har en facebook grupp här

9. Hästhållningen
Något som jag tycker är helt underbart är att Anna låter sina hästar vara, just hästar.  Hennes egna tävlingshästar står på lösdrift. Vi har en liten lösdrift här på Qvarnhem, de andra hästarna står ute hela dagarna. De går oftast med andra hästar. Vi rider väldigt varierat och mycket mer ute än på banan. De får mycket grovfoder och inte alls så mycket kraftfoder. Det är bara några saker, men jag tror det är en stor anledning till att vi har ett så lugnt och väluppfostrad gäng med oss överallt. Vi har i princip aldrig hästar som stressar vid insläpp t.ex.

10. Inga regler
Det låter kanske hemskt, men vi har i princip inga regler och kommer man direkt från Strömsholm är det något av det mest underbara som finns. Istället för regler har vi något som heter sunt förnuft, det funkar också väldigt bra. Ibland har vi dock ingen större självbevarelsedrift, men som tur är, så går det bara ut över oss själva!

Jag blir imponerad om Anna har lyckats läsa hela inlägget utan att ögorna brinner, jag stavar som en norsk. Wonder why?? Men jag vill i alla fall säga att jag är väldigt tacksam för de 3 åren jag har varit här och trots att “jag bara skulle stanna över sommaren” så verkar jag stanna kvar ett tag till ändå!

Leave a Reply

