Tävling

18119019_10154813673603277_4263377428572250472_n.jpg

Spaghetty i Polen


Ja nu är säsongen igång, utomhustävlingarna börjar i alla fall här i söder nu.

Själva har vi varit i Sopot i Polen i 10 dagar för två tävlingar. Både svenskar och finnar hade väldigt bra tävlingar, och vann nästan alla klasser båda helgerna, plus många fina placeringar. Själv gjorde jag med Bettan en felfri CIC***, sen missade vi litet i CCIn, upp på en bank, så vi bröt för att ha en chans till inom kort. Om man rider en lång tävling måste hästen ta det lugnt ganska länge. Nu red vi bara litet över 3 minuter, så då kan man starta snart igen.

Här kommer tävlingsbloggen, hur går det till egentligen? Jo, det ska du få veta nu.
18336701_10154846174158277_502815931_n.jpg
Dressyrtävling

Hela planeringen börjar ungefär ett år innan. Man ska inte ha bråttom. Man måste miljöträna. Mycket. Det börjar hemma i det egna ridhuset, när nån galning kommer in med en knappt inriden häst som har lätt sadeltvång. Då får man hoppa av och leda sin häst en stund innan man kan sitta upp igen. Nästa gång träning på annan ort. Med okända hästar, nytt ridhus. Staket får bli nästa gång, det är nog för tidigt. När man kommit över den värsta staketfobin, och klarat ett par hörnpasseringar, så börjar vi närma oss. Men oj, då fanns bara LB:1, på 40-metersbana, och min häst har alldeles för mycket gång, och kommer förstöra den om jag startar på kort bana. Vi väntar.

När man äntligen lyckats anmäla till den där tävlingen, då börjar planeringen. Sista träningen går sådär, hästen var litet mötesskygg, men vi ska ändå försöka. Det är ju så fint i Djurshaga. Packning. Tanka bilen. Vägbeskrivning. Å nej, jag fick tidig start, redan klockan 9.30. Fan också, jag kommer inte att få några poäng, det får man aldrig i början på klassen. Och så är det Erik Svår som dömer, och han blir ju galen om hästen går lite bakom lod, och Sandro Hitmayer har ju litet lätt för eftergift, så jag kommer att bli neddömd. Kanske bättre att vänta till i maj, då hinner vi träna staket en gång till. Anmäler Vallenby istället. Blev reserv. Å va tråkigt.

Oj, jag kom med på tävlingen i sista minuten, men nu har jag ju inte hunnit förbereda mig, trodde ALDRIG jag skulle komma med. Måste fixa barnvakt, och kolla om Lucia kan ha en sista träning innan isf. Det kunde hon, men hinner jag verkligen förbereda mig? Ja. Packning, kan systerdottern åka med? Kan ju inte riktigt lasta själv, och jag måste ju ha någon som lindar av innan jag går in på banan. Jo, hon kunde. Hjälp, nu är det på riktigt.

Ska jag packa dubbla uppsättningar lindor? Tänk om jag kommer på prisutdelning, och framridningslindorna blivit smutsiga.. Ja, det är nog bäst. Kedjan är med, och linan, han kan ju vara lite vild på vägen från parkeringen, och jag vill ju absolut inte störa någon annans upplägg. Han var ju trots allt hingst ganska länge, så det förstår man ju, att han inte kan skritta lugnt förbi alla transporter. Måste göra ett nytt hål i det nya PS-tränset, det är egentligen för stort, men måste ha det, han går SÅ mycket bättre på det.

Vi vann verkligen framridningen, han va heeelt amazing. Sen inne på banan, så hade nån parkerat harven i ett hörn, det var ju verkligen för jävligt, hur kan det vara tillåtet? Han gick inte nära den sidan. Jag tycker att såna här klubbar borde få en varning från förbundet, vi som planerat så länge och lagt ner så mycket tid på förberedelser. Och hur kunde hon få 63% på den där Labrayette, den gick ju inte ett steg på tygeln? Och så hade hon faktiskt nästan en magplatta, det kan väl inte va godkänt, hur stor får en såndär tryckfördelande gjord vara egentligen?

10525708_10152838990428277_1189669370773069873_n

man kan ju alltid försöka muta domaren

Hopptävling

Vi kan ta med alla elva hästarna till Persdala nästa helg, de har allt från 80 till 130. Gullan är ledig, men du kan väl grooma själv Mia? Det är ju bara besiktning från 120, så de andra behöver ju bara sadlas! Och hingsten går bara 130, så han kan stå längst in, häng ett täcke över mellanväggen bara, så han inte blir tokig. Raffe kan rida alla 5-åringarna, han kan säkert starta två i avdelning A, mellan de äldre, annars hinner han inte, men det kan du snacka med sekretariatet om Mia, när vi kommer dit. Ok?

Ta den där Equipe- förbygeln till Cassius, för hans ägare kommer nog å tittar. Alla andra kan ha samma martingal sen, du hinner byta, jag har minst 10 starter mellan mina. Cornetto måste ha graman, både när du longerar och på framhoppningen, annars attackerar han nog nån haha. Och så kan du rida fram den grå lite innan hemma, han går inte att ha på framridningen, då blir han galen. Glöm inte att han ska ha lindor när du trimmar bara.

Ta med det där nya bomber-bettet, du vet det blå! Sist kunde jag inte hålla den stora, han bara drog liksom. Och glöm inte kvalpappret till Falsterbo, det är lika bra att lämna in, nästa tävling är gräs, och då vet man ju aldrig om han hoppar, de har ju alltid hon den danska banbyggaren också som bygger brutna linjer, så då har man ju ingen aning. Och Veredus-skydden, kom ihåg dem! Och den där luvan man knyter i nosgrimman, annars blir den grås ägare inte glad.

Sen har vi ju anmält nästa helg, då har de 90 och en meter på kvällen innan, för alla amatörer som vill sola sig i glansen. Fast Ljuge kommer ju säkert med 5 och vinner båda klasserna, så det är ingen idé att anmäla till det. Sen är det allsvenskan efter det, och vi måste upp i elit, så anmäl Kannanello till det så vi kan vara ankare där. Vore ju pinsamt att rida div I ett år till. Sen är det ryttarfest, som Majorerna anordnar, och då MÅSTE man bara vara med! Spelar ingen roll om vi missar första klassen, det är bara en förklass ändå.

7ba2f96e6ebb40dfaba138a8d337dbb0

Fälttävlan

Planering. 4-åringen kunde fatta höger galopp, då kan han säkert starta i Dagarp. Måste ju få 60% iaf, så han kvalar. Ska ju ändå dit med landslagshästen.

Packning. Har skrivit ut dokumentet nu, kan du checka av så det är massor av hö, vi måste åka 03.30, så de får stå 19 timmar på transporten. Sen tre schabrak till varje häst, två sadlar, tre hjälmar, hopp och terrängskydd, boots, kyldamasker, förbygel, frack, kavaj, plastrong, tre spön, rullsporrar på längden, inte tvären, för de får man inte ha nationellt, bara i FEI. Kompetensbevis, jo vi ska köra mer än 65 km, då måste man ha det! Jo, mormor är faktiskt delägare, så då är det kommersiell trafik har jag hört. Och glöm inte be om sen starttid-vi har ju jättelång resväg.

Halsringen, den är extra bra att ha nu så här på våren när de inte varit ute så mycket, sen har jag hört att Christon sa det på en clinic, att den är bra att bromsa med, så man inte hänger i munnen på dem i onödan.

5-åringen gick jättebra, hon försökte bara hoppa över staketet, men hon har ju aldrig sett ett staket förut, så den va jätteduktig ändå. Fast Silvia satte en fyra på lösgjordheten, men det var ju lite orättvist, hon fick ju tävla mot alla äldre hästar, så det spelar ju ingen roll. Hon kvalade iaf på 52%. Inte till Breeder’s iofs, då måste man ha 60, men får ju gå lätt klass nästa gång, och det är ju terrängen vi behöver rutin i, så det kvittar. Hoppningen gick rätt bra, kunde inte svänga till fyran, men vi kom över den också, bara två ner.

Det va jättekul att vi kom runt terrängen, tyvärr ramlade hon innan mig av så hennes häst kom lös, inte så konstigt att Fair Play blev rädd, och vände efter ettan när den kom springande, men annars kändes han helt fantastisk! Har alltid sagt att han är född till att hoppa terräng. Synd att de hade ställt hinderdomarna så dumt på trakhenern bara, så vi fick lägga en volt där. Hoppas det är bättre i Mankrona, och att det inte regnar, för jävlar vad allt var blött innan vi hade packat in igen. Kvintett gick bra i stjärnklassen, fast jag missade ett rep i skogen, det fanns inte där när vi gick banan, jag frågade banbyggaren Laban, men han sa bara; använd fantasin… så det gör ju inget. Lite tidsfel bara.

Nu gäller det att komma med på den internationella i Överhög, tänk om det blir fullt, fast jag har ju bara M66, hur ska det gå? Anmäler ändå.

Man måste ha nåt blågult, jag var ju med i ponnylandslaget -03 så den jackan kan jag ta. Annars får jag tejpa terrängskydden med blågul tejp, om jag inte hittar jackan.

Fan, de har ingen uppstallning på Gårds-tävlingen, mamma, kan inte du ringa Hässlo-stallet och fråga om vi kan stå där. Kan vi tälta där tror du? Har inte råd med B&B. Men har beställt de nya Premiius Equus-skydden nu, de kostade bara halva priset på nätet, hoppas de hinner komma innan vi åker.

c42363a7a979241f6126acdf06c953dc

Nu, mina vänner, njut av vårsolen, och alla fantastiska tävlingar som vi har möjligheten att rida!

Vi hörs snart igen, tänkte ta upp vad som händer när hästen blir skadad nästa gång.

Ciao Anna

Leave a Reply

